Vi behöver vara säkra på att vi har
bra personal på plats i vården i Sverige.
Nationella vård-kompetens-rådet
ska arbeta med det.
De ska samordna kompetensförsörjningen
i hälso- och sjukvården.
Den ska bli bättre och mer effektiv i hela Sverige.
Det är målet med rådets verksamhet.
Vården ska bli bättre
Hälso- och sjukvården behöver bli mer effektiv.
Om vi samordnar vården bättre kan den bli det.
Då kan vi få en sjukvård som är
- mer jämlik.
- säkrare.
- hållbar.
Det är utgångs-punkten för rådets arbete.
Rådets verksamhets-plan beskriver målet.
I den finns också en aktivitets-plan för verksamheten.
Det här är rådets över-gripande mål
Rådets stora mål är att samordna
kompetensförsörjningen i hälso- och sjukvården.
De ska effektivisera den.
Det gäller för hela Sverige.
Det här är rådets tre del-mål
Rådet har tre mål-områden.
Rådet ska:
- Samordna och få människor att samverka
kring kompetensförsörjningen i vården.
Det gäller på nationell och regional nivå. - Arbeta för kompetensförsörjning som är
baserad på kunskap. - Ta fram fakta till aktörerna om vilka behov av
kompetensförsörjning det finns.
Vad behöver vi i dag?
Vad behövs i framtiden?
Rådet arbetar med fyra av målen
i FN:s Agenda 2030
Agenda 2030 handlar om hållbarhet.
Det finns 17 globala mål.
Världens länder ska försöka jobba mot de målen.
Rådets verksamhet berör fyra av målen:
- Mål 3 om god hälsa och välbefinnande.
- Mål 5 om jämställdhet.
- Mål 10 om minskad ojämlikhet.
- Mål 16 om hållbar utveckling.
Läs mer på lättläst om Agenda 2030
hos Myndigheten för delaktighet